Met gemengde gevoelens lezen wij de Stationsbelevingsmonitor 2020 door de NS. Arnhem Centraal is met plek 8 een van de beste treinstations van Nederland! Tegelijkertijd staan Velperpoort en Presikhaaf in de 10 slechtst beoordeelde treinstations. Wat gaat er mis?
Reizigers zijn ontzettend positief over station Arnhem Centraal: maar liefst 92,9% beoordeelde het station met een 7 of hoger, met een gemiddeld cijfer van 7.8. Daarmee staat het station achtste in de top 10 beste stations van Nederland, en is het het beste grote station van Nederland, en het op-een-na best beoordeelde station van Gelderland (achter station Tiel). Het was niet altijd vanzelfsprekend dat ARnhem een goed station had. Toen de bouw van het nieuwe station werd aanbesteed in 1997, moest het in 2008 klaar zijn. Het zou tot 2017 duren voordat de bouw was afgerond; bijna 20 jaar was het station van Arnhem een bouwput. Toch mag het resultaat er klaarblijkelijk wezen: een goed beoordeeld station naar ontwerp van Ben van Berkel.
Er is echter ook een keerzijde. Arnhem Presikhaaf wordt maar door 44,6% beoordeeld met een 7 of hoger (gemiddeld: 6.1), en Arnhem Velperpoort scoort nog slechter: 28,8% is tevreden over dit station (gemiddeld: 5.5). Daarmee staan beide stations in de bottom 10 van Nederland. De beoordeling van Presikhaaf gaat gestaag omhoog, maar het aantal mensen dat positief is over Velperpoort is is de afgelopen 5 jaar gehalveerd. Velperpoort wordt sinds een halfjaar geleden in rap tempo gemoderniseerd. Het was een van de weinige treinstations in Nederland zonder lift. Het station kon daarbij niet worden gesloopt, want het heeft een bijzonder historisch/architectonisch karakter, waardoor het een beschermde status heeft. Het station is namelijk in 1953 ontworpen door Koen van der Gaast – ook verantwoordelijk voor onder andere station Hardinxveld-Giessendam, dat wél goed wordt beoordeeld (plek 6 van Nederland).
Station Presikhaaf is even onbereikbaar als Velperpoort. Je kan alleen naar het perron via de trap, waardoor mensen in een scootmobiel of rolstoel er geen gebruik van kunnen maken, een probleem dat Arnhems platform chronisch zieken & gehandicapten (APCG) al heeft aangekaart in 2017. Het is dan ook niet bijzonder dat deze twee stations zo slecht worden beoordeeld. We hopen echter dat we de aankomende moderniseringen en verbeterde bereikbaarheid terug gaan zien in de stationsbelevingsmonitor van volgend jaar.
Heb jij ideeën over hoe de de stations in Arnhem verbeterd kunnen worden? Laat het ons weten!